Black Diamond Halo 28 Jetforce Review (STORT TEST)

Black Diamond Halo 28 Jetforce
Omdöme – Hur bra är Black Diamond Halo 28 Jetforce?

Black Diamond Halo 28 Jetforce är utsedd till bäst i test 2020! Denna lavinryggsäck är det absolut bästa man kan köpa just nu om man vill ha en lavinryggsäck som är både bekväm och enkel att bära med sig på en skidtur eller vandring. Det är inte den billigaste lavinryggsäcken man kan köpa men den håller mycket hög kvalitet och är den perfekta all-around lavinryggsäcken. För dig som vill ha den bästa och bekvämaste lavinryggsäcken helt enkelt.

Se alla skidryggsäckar

Black Diamond Halo 28 Jetforce går att köpa på outnorth.se

Black Diamond Halo 28

Black Diamond Halo 28 Jetforce är en flexibel lavinryggsäck som passar för de flesta dagsutflykter och är mycket enkel att ta med sig på resa.  Användare gillar det diskreta och smarta hjälmhölstret och de användbara fickorna med dragkedja. Men det är framför allt elfläkten och själva airbag systemet som utmärker sig som något alldeles extra på denna lavinryggsäck från Black Diamond.

Airbag systemet

Det kanske inte är så många som vet att Black Diamond var den första lavinryggsäcken som använde en batteridriven fläkt för att blåsa upp en airbag på 200L. Jetforce serien är tillsammans med Arc’teryx Voltair de enda tillverkarna av lavinryggsäckarna som har en batteridriven fläkt som blåser upp airbagen istället för någon slags komprimerad gas som andra lavinryggsäckar använder.

Nu är det så att Black Diamond Halo 28 Jetforce har en riktigt stor airbag på 200L men är det alltid bättre med större airbag? Enligt de tester som gjort så finns det inget definitivt svar på den frågan men helt klart är att det absolut inte är en nackdel. Anledningen till att Black Diamond Halo 28 Jetforce har en så stor airbag är helt enkelt att en batteridriven fläkt gör det möjligt.

När fläkten väl sätts igång blåser den upp airbagen på cirka tre sekunder, vilket är ungefär lika lång tid som alla andra airbags med komprimerad gas.

Den förblir fullt uppblåst i tre minuter innan luften börjar gå ur, tanken med att tömma airbagen efter ett tag är att en person som är fångad under snödrivor får mer rum att andas i eftersom en stor airbag skapar ett utrymme med luft under snön när luften går ur den.

Black Diamond hävdar att deras uppladdningsbara litiumjonbatteri kommer att klara 4+ uppblåsningar per laddning, vilket gör det möjligt för användaren att packa om airbagen i händelse av att man kanske redan har blåst upp airbagen en gång och behöver använda den igen.

Man kommer i de flesta fall inte behöva använda airbagen flera gånger efter varandra men den största fördelen med denna funktion är att användare kommer att vara mindre benägna att tveka att dra i avtryckaren. En ny studie från University of British Columbia fann att drygt 20% av människor som dör i laviner medan de bär airbags och av en eller annan anledning har de inte använt sin airbag.

Eftersom ett datoriserat system är mer komplicerat än ett tryckluftssystem, med en ventil som öppnar avtryckaren, har JetForce en självkontrollerande diagnostik som kort avfyrar fläkten med 100% i omvänd riktning för att se till att din airbag är redo att gå.

När allt detta är klart lyser ett grönt ljus för visuell bekräftelse. Detta gröna ljus kommer att fortsätta att blinka av och på hela dagen för att låta bäraren veta att allt fungerar som det ska.

När avtryckaren har dragits, kör fläkten på 100% i nio sekunder, vilket är mer än tillräckligt för att blåsa upp kudden, även med trycket av att hamna i en lavin.

Efter nio sekunder växlar fläkten mellan körning med 50% och sedan 100% och detta håller kudden uppblåst under en hel minut.

Enligt Black Diamond kommer denna kontinuerliga luftpuls att hålla kudden uppblåst, även med en 15 cm reva. Efter den första minuten växlar fläkten från att vara igång och pausa i takt för att hålla krockkudden uppblåst.

Detta görs för att uppfylla CE-specifikationen och för att skydda bäraren från en sekundär lavin.

Med JetForce-systemet kan du när som helst trycka på en knapp för att stoppa processen, eller så kan du dra den igen för att starta den från början. Efter tre minuter sugs luften ur airbagen för att skapa en luftficka för användaren. När du stänger av krockkudden har triggerhandtaget en lampa som blinkar rött och ger tre pip för att låta användaren veta att den är av.

Halo 28 använder precis som alla andra JetForce-lavinryggsäckarna ett batteri och inte tryckluft. Detta innebär att påfyllning eller (i fallet med JetForce) laddningen kan göras hemma eller på ditt hotell.

Att ladda på ett batteri är mycket lättare än att hitta ett ställe att fylla på din kapsel eller utföra en patronbyte för kvävebehållare. Detta gör att det är mycket enkelt att ta med sig Black Diamond Halo 28 på resor.

Ryggsäcken

Huvudfacket på denna lavinryggsäck nås från bakpanelen, vilket är trevligt om man har skidorna fästa på ryggsäcken, men lite krångligare överlag jämfört med mer traditionella ryggsäckar.

Black Diamond Halo 28 Lavinryggsäck

Det diagonala bärsystemet på Halo 28 var ett plus. Båda remmarna för bärsystemet går att gömma undan snyggt och är lätta att använda.

Den diagonala bärningen är supersnabb och enkel att använda även med de största skidorna.

En av de smartare funktionerna i Halo 28 är dess diskreta och snygga hjälmhölster, som fungerade bra med hjälmar av alla storlekar, från XXL skidhjälmar till lätta klättringshjälmar.

Halo 28 har också en ficka med dragkedja på midjebältet; våra testare uppskattade fickan och fann att den var tillräckligt stor för föremål som en liten kamera, GPS, snacks eller en lutningsmätare.

JetForce Halo 28 finns i två storlekar, en liten / medelstor och en medelstor / stor, vilket gör att ryggsäcken passar till de flesta användare som är 160 cm till 195 cm.

Vad gäller komfort så var JetForce Halo 28 fantastisk bekväm och man får utan problem med sig all packning man behöver för en dag så det är toppbetyg för användarvänlighet.

De test som har gjort med lavinryggsäcken under skidåkning har visat att det går utmärkt att ha den på sig när man åker ner för skidbacken. Trots vikten så sitter den utmärkt på ryggen och känns inte lika otymplig som de flesta andra ryggsäckar vilket ger betyget 9/10 vad gäller utförsåkning.

Halo 28 väger in lite över 3 kg, vilket är något tyngre än de flesta lavinryggsäckar på marknaden men det är ingen stor skillnad. Det är lite mindre än ett halvt kilo tyngre än de flesta lavinryggsäckar med liknande volym och drygt ett kilo tyngre än den lättaste lavinryggsäcken som testades: Mammut Light Removable 3.0.

Halo 28 är en extremt mångsidigt lavinryggsäck som passar för de flesta. Om du gillar Halo 28L men önskar att den var lite mindre, kan du kolla in Black Diamond Pilot 11, som är Black Diamonds mindre version av Halo.

Halo 28 är en av de dyrare lavinryggsäckarna som testats men det är värt pengarna med tanke på att man aldrig kommer att behöva betala 50-100 kr varje gång du ska fylla på den. Eftersom den är batteridriven går det snabbt och enkelt att ladda den och det kostar inget extra. Nu behövs det kanske ganska många påfyllningar innan det blir prisvärt att köpa Halo 28 bara av den anledningen men nu är det ju inte riktigt därför man ska köpa denna lavinryggsäck.

Anledningen till att denna lavinryggsäck är värt priset är de unika funktioner som Halo 28 har och inte minst för att den är så lätt att ta med på resor.

Se alla skidryggsäckar

Dela

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *